Wednesday, May 16, 2012

HARI INI HARI SAYA!

It was today when i was scrolling down my facebook homepage i realised. 70% of the posts from my friends wishing each other "Happy Teacher's Day" and "Hari ni dapat hadiah banyak dari murid" and "Selamat Hari Guru kepada semua guru dan bakal guru seperti saya". Then i said to myself, "Gosh, Aina, kawan-kawan facebook ko semuanya kalangan cikgu-cikgi eh?". hahahaahah... baru sekarang ko nak perasan nyah??

Itulah dia realiti seorang guru. Your friends pon among teachers jugak. Bukan setakat cikgu sekolah ko je, sekolah sebelah, sekolah X, sekolah Y, dan sekolah Z. So, by being a teacher, you will make sooooo many friends. Cool right?

As you guys know, I'm not a teacher yet. InsyaAllah, next year I'm gonna be one. Let's all pray I pass my exams with flying rainbow colours and pass my SPP. I'm so worried about SPP. They are gonna ask about general knowledge ques and current edu syst and something along those lines. Which, aku xberapa nak tau sangat. Haha, pelik kan? Aku yang bakal guru ni, dop ahu nape pasal current issues. Aku pon sebenarnya pelik jugak dengan diri aku ni. Ape yang aku tau ntah. I dont know the names of menteri, I dont know the names of sultan and raja-raja. I dont know about taxes. Sedih kan jadi saya? Kadang-kadang when kawan-kawan bercerita pasal menteri this did this and that, aku diammmmm jeeee...haha.. Ade tuh sampai cite ke anak-anak menteri pon dorang tau. Compem ko lulus nnt nyah!

Anyway, today aku nak point out a few misconception people have about teachers these days. betol la orang cakap, you will not know anything until you are in their shoes.


MISCONCEPTION 1: Cikgu kerja senang. Pergi sekolah, mengajar, pastu balik

Mengajar senang? Kau try masuk sebuah kelas yg ade 40 orang students with mix ability, boleh kau handle? Yang si A perangai cenggini, Si B perangai cenggini.. Nak layan budak lagi, nak cube capai learning objectives lagi. Dengan bilik darjah yang tak condusive nye. Nak keja silibus lagi. Dah la Malaysia ni exam oriented. Cikgu cube nak kasi murid master the skills first before moving to the next chapter, tapi pihak atasan suruh skip je. Pastu bile murid gagal, salahkan cikgu jugak. Kesiannnnnnnn...

And sape kate gi sekolah mengajar sahaja. Dulu ye aku admit, aku pon pernah berkata begitu. Aku anggap profesion perguruan ni benda yang remeh. Walaupun mak aku seorang cikgu (and abah was once a teacher too). Aku anggap, cikgu pergi sekolah, masuk kelas, bukak buku teks, megajar. WRONG!WRONG!WRONG! teachers are burdened with so many other tasks! Pengkeranian for example. Kalau sekolah tu sekolah kecik, lagi laaaaaahhh... Sorang cikgu tu pegang oh sooo many jawatan at once. Memang tak menang tangan laaa. Dia la, S.U Peperiksaan, Dia la S.U Sukan, Dia la Bendahari Kelab Guru, Dia la Pengerusi Mensyuarat Ahli Tingkap. Haha. You get me? Teachers don't just teach.

MISCONCEPTION 2: Masuk kerja 7.30 am, 1.30pm da boleh chow!

Dulu maybe yes. Sekarang, no! But, i don't know the issues in sekolah pedalaman. Mungkin mereka still boleh balik 1.30 kot. kott.. Tapi from my experience (walaupun aku still not yet a teacher, i have experience you know!), only in rare cases teachers boleh balik 1.30. KALAU la boleh balik pon, by 3pm they have to be in school again. Untuk KoKurikulum lah, latihan tarian lah, latihan bola jaring, bola tampar, bola sepak, bola mata dan sebagainya.

Sebagai contoh, aku amek MAK aku. Dulu dia seorang guru biasa di Sekolah Kebangsaan Undang Rembau. Aku tak tau keje ape yang dia buat kat sekolah tuh, tapi pukul 4, pukul 5 baru laaaaa sampai ke rumah. Now dia da jadi GPK kat satu sekolah di Seremban, pukul 5, pukul 6 baru nampak batang hidung dia. Sampai-sampai umah terus tergolek. Haha, penat ye bu? Alolololo, ciannye diaaaa~~

So basically, beban cikgu sebenarnya telah bertambah. Bukan macam dulu lagi. Sekarang ni, kementerian letak harapan yang macam-macam. Set target yang merepek-repek. Macam-macam program dia nak selitkan in school. Nak seimbang akademik and koko lah. Last-last, to apply Uni, tengok akademik jugak kan? Subjek nak ditambah lagi. Subjek ntah hape-hape. Padahal it should be like a topic in a subject yang dah sedia ade je, tak payah nak reka2 subjek baru. Tak sedar ke semua tu membebankan murid dan membebankan TEACHERS!

Sekarang dengan KSSR plak. Masa aku praktikal, aku tengok cikgu KSSR sangat serabut. Aku ni buta sikit pasal KSSR, but yang aku tau, sistem dia tiada PEPERIKSAAN. but teacher kene sentiasa buat penilaian dalam kelas, contohnya di akhir lesson. And mostly would complain that it's just tedious!

MISCONCEPTION 3: kerja sampai pukul 1.30, weekend holiday~~

how i wish that was true!! Kalau pekerjaan lain, kerja lebih masa dah boleh O.T kan? Agak-agak cikgu ade tak O.T? Non-hadoo! Like I said in MISCONCEPTION 2, cikgu2 sekarang balik seawalnya pukul 4 petang. Dah la xdapat O.T, petang kene g sekolah lagi untuk KoKo. Lepas tuh, sekolah kan gedik2 set target nak 90% year 6 students dapat 5A kan, so pihak atasan pon arahkan la guru-guru buat kelas di hujung minggu dan waktu malam. Cikgu-cikgu pon dengan mood "pasrah itu menyerah" attend la the extra classes demi anak-anak murid, walaupun sebahagian anak muridnya yang datang kelas tu untuk berjumpa rakan-rakan and cinta monyet mereka.

MISCONCEPTION 4: Murid cuti, cikgu cutiii~~~~~ bestnya banyak cuti!

Bunyi best kan. Yela, sekolah dah cuti, murid tak pergi sekolah. So otomatikkally, cikgu pon cuti la kan.. Takkan nak pergi sekolah mengajar pokok-pokok bunga pulak kan? haaa... itulah dia yang orang luar tak nampak. Like I said earlier, cikgu ni bukan mengajar je tau. Kadang-kadang tu dah plan holiday dengan family, but last minit call kene attend course la. Siapkan folio la. Or tiba-tiba ade program yang perlu diuruskan. Weekend pon, kadang-kadang cikgu takde masa untuk family seniri. Aku tau la, mak aku cikgu. Dia kene attend kursus, jadi juri untuk english competition lah. Aku ingat lagi last year masa cuti bulan December. Kan sekolah cuti kan. Tapi dia hari-hari kene gi sekolah. Uruskan ntah hape-hape. Kesian aku terabai.. Haha. Kalau yang suami cikgu plak, kekadang tu da plan da ngan suami nak g jejalan weekend ni. Suami pon da setuju, tetiba, sekolah suami last minit ade program pulakkkkk... Tak boleh klu tak pergi. Dahh muncungggg si isterinyaaa.... Itu tak kira lagi sekolah ganti.. Adoiyai. Dimanakah cuti yang digembur-gemburkan itu?



MISCONCEPTION 5: Alah, setakat ajar budak sekolah rendah, apeeeee laaaa sangat??

Kau cakap senang. Kau try buat! Ko ajar adik ko, yang dah memang ade baka pandai tu, memangla senang nyah. Ajar sekali terus dapat. Cuba ko ajar budak yang memang zero knowledge. Ko ingat takde ke budak macam tu zaman sekarang. Bersepah nyah.. Bersepah. Hari ni ko aja, ok , dia paham la 30%. Dah kire bersyukur dah tu dia dapat paham sikit. Esok, masuk kelas, cube recap balik ape yang belajar semalam, terus senyap satu kelas. Bunyik cengkerik je ade. Ko tau tak betapa sedihnya hati cikgu tuh. Dalam masa 24jam, murid tu boleh lupe ape yang dia belajar semalam. Penat cikgu buat ABM macam-macam, duduk sebelah each student, terang satu per satu, lower kan target for learning, tapi still, they were unable to master the skills. Sedih weh. Sumpah sedih. Kalau kau betol-betol jiwa pendidik, memang ko akan sedih bila ilmu yang kita nak sampaikan tu, tak tersampai langsung.

masyarakat tak paham. Subjek yang kami ajar mungkin la senang. Yela setakat tambah tolak darab bahagi. Ye, subjek dia memang senang. Aku tak nafikan. Tapi untuk sampai ke tahap where all your students actually understand what is being taught, itu yang susah. Bukan semua kanak-kanak dilahirkan ada baka pandai where ayahnya doctor dan emaknya lawyer. Ramai lagi yang emak ayahnya tidak berpelajaran, jadi hanya mengharapkan guru untuk mendidik anak-anak mereka. learning is an ongoing process. Apa yang dipelajari di sekolah, jika tidak dipraktikkan di rumah, the wind will blow it all away.



Sebenarnya banyak lagi misconception lain. Tapi aku tau, kalau aku senaraikan, mesti elaboration aku semakin lama semakin panjang. And korang pon mesti malas nak baca kan. So, baik aku stop kat sini. Hehe.

To clear it all, aku bukannya nak complain. Sumpah bukan. I love this profession. I really do. It's the most noble job i ever known. Nanti orang kate, ko yang pilih kerja ni sekarang ko nak complain pulak. No, no, no. Ape yang aku terangkan di atas, adalah untuk mereka yang complain pasal KERJA CIKGU SENANG. Mereka yang tak tahu ape-ape tetiba ada hak pulak nak complain. Aku serious panas dengan orang yang macam ni.


PENUTUP:








To me SETIAP PEKERJAAN ade challenges and obstacles nye yang tersendiri. Kita tiada hak untuk mengatakan pekerjaan si A atau si B itu senang. Di mata kita mungkin kerja sebagai pemandu lori sampah itu senang. Kalau senang, kenapa ko tak apply je jadi? Haa. see. Challenges yang di alami si buruh kasar tak sama dengan challenges yang dialami seorang doctor. Setiap pekerjaan ade peranan dan sumbangan nye yang tersendiri dalam dunia ni. Point is, kita kene sama-sama menghargai  orang lain, bukan memperlekehkan pekerjaan mereka, mentang-mentangla gaji kau lagi besar dari mereka kan.

To top it all, SELAMAT HARI GURU kepada semua guru yang pernah mengajar saya. Minta maaf di atas segala khilaf ku. I was notty. I know~~~~~~

U.P cikgu-cikgu di:

SK KAMPUNG BATU
SK UNDANG REMBAU
BERRIDGE JUNIOR SCHOOL
THE NOTTINGHAM BLUECOAT SCHOOL
SMK UNDANG REMBAU
IPG KAMPUS DATO RAZALI ISMAIL.










p.s: Gambar-gambar kenangan semasa praktikal akhir di SK KEBOR AYER, TERENGGANU





this building is the oldest building in the school. built around 1950's

lantak kau la nak wat hapeee....

caption untuk gambar: CUBE KAU JADI CIKGU!! 

8 comments:

ieja said...

aku lupa nak amik gmba2 kat ko..haha..*adeyh! sumpah rindu bdk2!

btw, happy teacher's day 2 u! :)

Super Ummi said...

mcm dah gaya penulisan laporan kajian tindakan.... hahaha...
baru masuk tahun kedua kerja, terus rasa nk pencen... punyelah tak b'semangat.. ni sume gara2 KPM tak nak bg suami isteri ddk dkt2.. huhu, bilalah nk dpt pindah ni...

Unknown said...

100% agree..

aina mania said...

ija: aku pon terlupe nak pass kat ko.. gmb kat kl pon.. huhu..

k.hana: budak final year kan.. terpengaruh la sket ngn AR. haha. ha, pasal suami isteri cikgu kene PJJ satu cite lagi. banyak kementerian kene kaji balik nih...

k.syizan: thanks. tp cikgu2 mcm akak mesti lagi banyak pengalaman kan.. hehe

Shyrrao said...

Agree with you 100%!! U know drp duk maktab lagi de my friends kate setakat nak jadi cikgu je dpt elaun smp 4000 then xyah bayar fees. Aku cam panassss gle ar. Then selalu dah dengar kata keje cikgu pe la sangat. X mencabar punnn. Senang je lagi2 sekolah rendah. Cer diorg ngaja seminggu. Aku nak tgk skit *tetibe emo*. HAHAHA. Anyway like u said, teaching is a noble profession. And xde keje yg senang. Semua keje de tension and stress die just in different angles. So be proud of being a teacher! Lagi pun, kalau xde teachers, mane datang lawyers, doctors, engineers, architects and etc kan??

aina mania said...

dulu mase aku sekolah, i tend to look down on this profession. yela, like everyone slalu cakap kan, kerja cikgu senang. BUT, once bile kita in the field, baru kite tau langit tu tinggi ke rendah. This profession is as hard as any other money making profession.

Unknown said...

huhu, dulu time belajar tak menyempat nak keje, bila dah keje, rasa nak masuk belajar balik.. tensen2 belajar pun tak macam time keje, mungkin sebab belajar tu tanggungjawab pada diri sendiri je..bolehla wat sambil lewa pun.. tapi sekarang, besor tanggungjawab tu.. tu yang darah asik menyirap je.. lama2 memang tekanan darah naik.. terus darah tinggi.. hahaha.. so hargai la zaman belajar.. berani kerat jari.. will badly miss it lah..

aina mania said...

ala kak. sy da final year baru akak nak bagi nasihat mcm ni... xcukup masa dah nak hargai nyeeee... teeeheeee.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...