Monday, January 21, 2013

Tips bawa kucing naik kenderaan

Assalamualaikum chuols~
Harini aku nak share sedikit tips yang boleh korang apply pada kucing korang if korang nak bawak kucing korang kua jenjalan naik kereta.

Kebanyakan kucing, dorang ni kalau dibawak naik kereta, kompem jadi bising yang teramat sangat. Miaow miaow tak henti-henti! Boleh bikin stressches! Yang selama ni klu kat umah tu senyap je keje makan tido, makan tido, bile bawak naik keta je, teros jadi agresif and bising. Haha. Tapi siapa yang dapat kucing yang senyap tu masa naik kereta, Alhamdulillah la korang. Sangat beruntung. Dulu arwah Boboi jenis yang senyap klu naik keta. Dia layan jeee... wuuuuuu~~ tetibe teringat kat Boboi.

*tarik nafas. lepas*


Aku bercerita dan berkongsi tips ni atas pengalaman aku sendiri la. Dan what I experienced mungkin orang lain xkan dapat feedback yang sama. Tapi, there's no harm in trying kan?

Dijadikan cerita, kisah ni berlaku masa aku nak balik rumah dari rumah sewa di Kuala Terengganu ke rumah aku di Rembau, N.Sembilan. Wow. Jauh perjalanan tuh kan. (Ni kisah november taon lepas, da nak masok bulan februari baru aku nak cite. haha).  Time ni, first time Abell merasa long distance travel. Aku mule-mule risau jugak. Takot dia xselesa. Siap belikan dia travelling cage la. Haha. So, before the journey aku google2 sedikit info pasal tips bawa kucing naik kereta and anything along that line. Macam-macam tips jugak la jumpa. Yang penting kosongkan perot kucing anda before travelling. Bagi dia puasa 1-2hours before travel. Takdela dia terberak tengah jalan. Haha.

Ok. Now nak cerita macam mana nak handle kucing yang bising time travelling. Mula-mula masa aku dapat tau tips ni, aku macam percaya tak percaya jugak. Aku macam, eh betol ke? Boleh pakai ke?? Hmm... tapi xperla. Aku cuba dulu nanti. Lagipon tips ni xperlukan aku kua duit. Haha.

So, semasa perjalanan, Abell was quite restless. He was moving around in his travelling cage, miaowing non-stop. Memang sangat-sangat restless. I tried talking to him. Tried to cool him down. Tapi dia keep on mundar mandir dalam travelling cage dia. So aku pon decide to use the tips  that I just found out. Baca Ayat Kursi. yep. That's the tips.

Ayat Kursi.



Ni mase dia restless. Asyik dok tonyoh-tonyoh je muka dia kat besi tuh. Pastu dok mundar mandir n cakar-cakar. Kesiannnn dia..


And believe it or not. It worked. Masa mula-mula aku baca tu, aku dekatkan muka aku dekat travelling cage si Abell, then i recite the Kursi slowly to him. Dia yang masa tu mundar mandir mundar mandir dalam cage tend to ignore me. So i kept on reciting. After 2-3 times reciting, he actually came near me, sit down and seakan akan put his ears near to my mouth and closed his eyes. Macam tengah layan! Subhanallah!Subhanallah! So I kept on reciting, sampai aku sendiri pon tertidur! Hahahahaha... But from time to time, aku terjaga, and Abell still in that position. Tenang je tgk dia mcm tu.. fuhh. Alhamdulillah. Tapi kengkadang tu, dia tetibe restless balik, I just recite the Kursi once again, and dia akan back to his peaceful self again.

Kuasa Allah beb.

Abaikan muke aku yg mcm mintak penampo tu. Haha. Susah woi nak snap pic masa kereta moving! Ni nak tunjuk, masa aku baca ayat Kursi tu, lebih kurang macam ni la the closeness between me and Abell. Bila aku baca tu, Abell actually came towards me to "listen" to my recitation. Masa ni da sampai Kuantan. hehe. Da halfway perjalanan and Abell sgt behave. 




Sweet kan dia bile dia senyap macam ni. Subhanallah :).
So itulah dia peeps. Tips untuk bawa kucing naik kereta or apa-apa jenis kenderaan. Hehe. try it. It might work on your cats :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...