Thursday, January 17, 2013

I was cited!

Assalamualaikum chuols~

Haaa.. ape berita menarik hari ni happen tu chuols? Menang peraduan teka dan menang? Dapat cabutan bertuah? Dapat bonus dari bos? Haaaaa... congrats la chuols kalau dapat semua tuhh.. Untung chuols. Kak Lisa tumpang gembira. eh. Kak Lisa?? Puhhleezzzzz... haha...

Today ahkak nak kongsi sikit la berita gembira yang terjadi pada diri ahkak ni. Em. Gembira ke? Macam tak tepat je penggunaan perkataan tu. Em. em. em. Lebih kepada teruja dan terkezot zzt zzt.. Haaa giteww.. macam kene kejotan elektrik bile ahkak dapat tau berita ni.. Haha. Mungkin kalau chuols dapat tau berita ni, bagi chuol, alah Kak Lisa ni, bende macam ni pon nak khepohhh... Tapi tu la chuols.. Ahkak ni manusia biase, bende tecit2 pon ahkak teruja.. haaaaa... Jerawat ahkak kecot pon ahkak teruje chuols~~~ jangan tak tawuuuu... ahahahahah.... Dah melalot panjang plak ahkak. Masuk bab jerawat pulak.. Bile nak ceritanyaaa.. chuols mesti da tak sabau sabau nak tau kan amende yang ahkak teruja sangat ni smp merepek petang2 giniii... lupe makan ubat keeee.....


Ehem. tarik nafas. lepas. tarik. lepas.

Ok. I'm back to my normal self again. Sorry la blabbing dekat atas tu. Biase la perasaan excited tu still berbaki lagi sepanjang menaip entri ringkas ini. Heh.

Ceritanya..
This afternoon, one of my juniors whatsapped me a photo. It was an extract of my AR (action research) last year. Hence I was cited in someone's work. Here's the photo:



So, i assume must be proposal one of my juniors la nih.. Dorang kan tengah musim AR skang. kene buat proposal. standard lah tu quote2 kan orang ni. So i asked la the junior, siapa yang quote kan kerje aku. Then  she answered, "Buku kajian tindakan yang baru. tahniah.".

Eh. aku macam... aku salah baca ke?? Aku salah paham ke?? So i asked her again, ni bukan proposal AR budak2 ke? Then the junior shared me another photo. This time it;s the photo of the book itself. I was like....


waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhh....


this is the book. Penyelidikan Tindakan Dalam Pendidikan.

I was cited man.. I was actually cited in a book. In a book! Bukan dalam AR orang. haha. Sumpah aku teruja. Kot orang lain aku xtau la. But like I said, i get excited from small stuff to big stuff. Something that I never expected happen, but it did happen. Yela, siapala aku nak di cited kan dalam buku ilmiah mcm ni. Budak baru habis degree. Kerja pon takde lagi. Experience dalam mengajar adela dalam 6 bulan +- .

The junior also said, this book will be used by the whole batch. Amboi, terfemes i kejap. haha. Tapi dalam teruja-teruja aku ni, ade jugak perasaan kecewa. Huh. Nak kecewa apsal pulak? Yela, I know how I did my AR. I know. It was cincai. It was last minute. It was kumpul-all-the-infos-and-put-them-together-in-one. 90% of the time, aku sendiri tak tau ape aku buat dengan AR aku. Aku tengok orang lain buat, then i was like, "ooooooo, camtu ke". Lepas aku da buat baru aku tau ape aku patot buat. Tapi benda da siap pon dijilidkan. Haha. Tak boleh nak tukar ape dah. Even my own dad condemn my AR. Too many were lacking in my AR. I said I gave my best, but I know I didn't give my best. It was cincai cincai cincai. Janji siap was my motto. 

So, bile da cited mcm ni kan, aku takot, the readers anggap kerja aku something that they can look up to. Something yang dorang boleh jadikan panduan. Satu hari nanti, dorang download my AR (it's in cakna.net, orang boleh access it), and they read it, and akan, "lah, ni je ke keje dia??". Sumpah aku cakap, my AR ni kalau compared dengan budak maths lain, mmg jauh panggang dari api. Banyak lagi yang lebih bagus penulisan dorang daripada aku. Diaorang buat kerja diaorang betol2. They did their research with full commitments. Bile da jadi macam ni, aku rasa menyesal. Menyesal sangat-sangat tak buat betol2 penulisan AR aku. menyesal sangat2 take things for granted. Menyesal tak jalankan my research according to what i planned. Tapi nak menyesal sekarang, apa gunanya kan?

Jadinya, to readers yang happen to be my juniors, or readers yang sedang baru nak mula buat AR, buatlah AR korang dengan penoh semangat. Jangan buat cincai. Jangan hentam kromo. Mana tau satu hari nanti keje korang di cited, atau dijadikan garis panduan, takdela malu. Heh. 

Kepada kawan-kawan lain, aku tak tau nama korang di cited ke tak. Tapi kalau ade, congrats aku ucapkan. Hehe. Tak tau la korang seteruja aku ke tak ade nama dalam buku. lols. 

p.s: Nak kene carik buku ni. Buat simpanan. bole tunjuk kat cucu pastu cite, "Namo uwan ko masok buku haa, hebat tak uwan ko dulu?" . hikhikhik... 

p.p.s: This makes me more excited to share what i did for my action research with u readers!



6 comments:

Unknown said...

wahhh.. hebat...

aina mania said...

hehe. thanks kak. biase2 je. :P

hadhri said...

Ko boleh pegi minta royalti dengan penulis buku ni..haha..sumpah aku terexcited.classmate aku 5 tahun setengah cited in a book..hahaha

aku tumpang gembira jap~

aina mania said...

haha. thanks hadhri. rase mcm nak mintak 20sen royalty la kat dia. bole tak? hehe.. ntah2 nama ko pon ade skali. lol.

ieja said...

bravo! bangga ak dowh! partner praktikum ak berjaya menempatkan dirinya dlm buku AR..see? xsia2 ko present en nik xda masa kat lipis dulu..hahaha! papa lan mesti bangga gila!

*thumbs up!* :)

aina mania said...

Heee, thanks darl~ berkat partner praktikum aku byk membantu aku ni di dalam kesusahan.. hehe.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...