Tuesday, November 15, 2011

Apabila kucing DEMAM

This is Boboi. 


Boboi is a kitten. But he's not mine. Ia milik si dia. For the time being, aku tolong jagakan. Sebab, i love Boboi. Hehe. Boboi ni dia dapat dari seorang kawan dia. Masa tu Boboi kecik lagi. Baru sebulan lebih. Sekarang umur dia dah mengjangkau 3 bulan. Masa dia memula dapat Boboi, aku jaga kejap. Sebab time tu Boboi macam xbiasa hidup sorang and macam lost je. Sebagai expert dalam bidang feline care, aku jaga la dia. Bila Boboi dah ok, pass balik kat Papa dia.

Now, aku jaga dia balik. Motif? Sesaja. rindu. Lepas ni, 2 bulan tak jumpa. Cuti sekolah kan. So, this 1 week, biarlah aku jaga dia. 

Ceritanya, pagi tadi seperti biasa, aku letakkan makanan dalam bekas Boboi before pergi exam. Nampak la dia makan sikit. Sikit je. Tak kisahlah tuh. Aku assume, lepas ni dia makan balik la kot. Tapi bile aku balik rumah tengah hari tu, the food hasn't been touched at all. Sama seperti mana aku tinggalkan dia. Pelik. Boboi pulak, sepanjang siang ni tiduuuuuuur sajeee~ Penat sangat ke? Sekali lagi aku buat assumption, dia trauma kot sebab semalam dia bergaduh dengan kucing besar sampai dia terkencing terberak. haha. comel

Then maghrib tadi, aku perhatikan dia xmakan langsung. Ini pelik. Something is wrong. Dia tidur je sepanjang hari. Bangun kejap je. Then tidur balik. Then it crosses my mind,"Mungkin Boboi sakit??"

Then i check for symptoms kalau dia demam:

1. Telinga sejuk
2. Badan terlebih panas daripada biasa
3. Tiada selera makan
4. Tidur berlebihan.
5. Tidak suka apabila di pegang.
6. mata kuyu
7. Bernafas dengan laju

Extra: dia muntah air

So, it's DEFINITE! 

Boboi demam! Kesian aku tengok dia... Gambar kat atas tu ambik petang td.. Macam tu la dia sepanjang harini... Sayuu je aku tengok. Sedih betul.

Malam tadi lepas keluar makan, singgah kedai runcit MAA. Belikan wet food untuk Boboi. Boboi memang suke gile kalau wet food. Laju je dia makan. Aku hope dengan wet food ni, selera dia akan naik. Malangnya, dia xnak sentuh langsung bila aku bg tadi. Even aku dah letak depan mata, hidung, mulut dia, dia pandangje! Tanpa perasaan!  Aku siap cubit sikit, letak bebetul depan mulut dia. Dia tak nak jgak! Aku sapu2 sikit dekat mulut dia, baru dia jilat2 sikit. SIKIT! 

Determine xnak biarkan perut dia kosong, aku bagi dia minum vitamin B complex yang vet bagi sebelum ni. I used syringe for that. Alhamdulillah, dia telan jugak. Then, i used syringe again untuk bagi dia minum susu. Alhamdulillah, dia minum. Itupun sebab dah kene paksa kan. Kalaula syringe tu boleh buat masuk dengan wet food, dah lama aku sumbatkan! Tapi liquid je yg boleh. Huhu. However, even dia minum susu pon, xbanyak. Aku rasa dalam 10ml je kot. Lepas tu dia dah xnak dah. 

Harap-harap Boboi cepat sembuh. Mommy misses your active spirit Boi!

2 comments:

Yasmin yusof said...

lagi satu hidung kering..kalau lembab,die sihat..Bak kate doktor kucingku..haha!

aina mania said...

oh, betul tuh.. tapi idong boboi lembab sket.. Demam tak teruk sgt kot.. haha.. boleh pulak macam tuh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...