Saturday, March 27, 2010

Bakal Guru Mengamuk Di Perpustakaan

Khamis, 25 Mac - Seorang pelajar institut pendidikan guru kampus dato razali ismail naik berang apabila jurnal yg dipinjam bukanlah jurnal yang diminta. Pelajar perempuan tersebut yang kini di tahun kedua pengajiannya naik angin di kaunter pinjaman perpustakaan kampus tersebut apabila pustakawan di situ gagal memberi jurnal yang diminta setelah 3 hari menunggu. Berikut adalah keterangan jujur mangsa tersebut :

Mangsa: Saya nak pinjam jurnal matematik untuk assignment saya. Sistem dekat kampus ni, kalau nak pinjam jurnal, kene isi borang, then tunggu at least 2 jam untuk librarian cari jurnal tuh. So, tengah hari selasa tuh about 1p.m, saya isi borang... saya isi berdasarkan ape yang tertulis dekat borang tu la :nama jurnal, tahun, volume. Then saya hantar kepada librarian disitu, known as akak kerek. Dia tgk borang saya, dia xcakap apa2.. Saya tanya, "bile bole dapat?" Dia kate "esok lah, harini makcik tu takda nak amik journal awak"..tanpa sebarang senyuman.. akak kerek pon sambong layan youtube dia.. Xperlah, saya pon tunggu esoknya.. Saya pergi library lagi sekali. Saya tanya akak di kaunter tu (bukan akak kerek), "semalam saya ade nak pinjam jurnal..bla3".. akak tuh pon bagila jurnal kat saya... turns out, jurnal yg dia bagi, bukan yg saya mintak.. Saya pon cakap la dekat akak tuh macam tuh, n then dia kate, "xperlah, maybe makcik tuh tersalah amik kot, adik dtg balik esok ye".. Saya tarik nafas dalam2.. demi jurnal tuh... saya tunggu keesokannya...
So, esoknya, saya datang lagi dengan harapan yang tinggi. Kali ni, makcik yang disebut2 selama ini yang jaga kaunter, bersama dengan akak kerek. Saya minta jurnal saya pada makcik tuh.. Makcik tu berkata, "adik salah isi nih, patutnya adik xpayah tulis nama jurnal ni sume, adik tulis nombor yg tertera dekat senarai jurnal tu je.. adik isi borang balik, ahad nnt adik dtg balik ambik".. masa tuh saya xdapat control lagi dah... saya tinggikan suara "kenapa xbagitau semalam? makcik tau x saya dah 3hari ulang alik semata-mata jurnal nih? sekarang saya kene tunggu hari ahad pulak?"... kesian makcik tuh saya marah dia.. tp saya sgt hangen! Tiba2 akak kerek yang dari tadi memerhati sound saya balik, " yang awak nak marah2 ni kenapa? awak sedar x awak cakap dengan siapa? ape pangkat awak nak marah2? kenapa xbole cakap baik2 mcm orang lain?"... ehhh, akak ni lebey2 plak dia..tp saya sedar kesalahan saya.. saya pon cakap, "ok2, saya mintak maaf, tapi saya da tunggu jurnal ni lame dah.. macammana sekarang?".. makcik tu mmg baik, " xpelah, adik isi balik, pukul 12 ni adik dpt jurnal adik"... masa tuh pukul 11.30. dalam hati saya, saya kate "bole pulak dapatkan awak.. nak tunggu mengamuk dulu ke?"... pape je lah.. Pukul 12, saya datang balik kaunter, makcik tu hulurkan jurnal.. malangnya, lagi sekali, ia bukan jurnal yg saya minta.. Makcik tu kata "adik salah tulis nombor kot".. tp bile ak bawa senarai jurnal tu pada makcik, ternyata saya tulis nombor yang betol.. So, makcik tu pergila cari jurnal saya balik. kali ini berdasarkan nama, tahun, dan volume yang saya tulis masa hari selasa dulu. Finally, jumpa!!!
Conclusionnya di sini, memangla sistem library cari jurnal ikot nombor, tapi xbuat double check lepas da cari journal tuh? rujuklah pada title yang saya da tulis tuh, parallel ke x... nih, bile saya da tulis nombor dengan betol pon, masih dapat jurnal yang salah.. Last2, cari ikot nama jugakkan... Kalau dari hari rabu tu da tau saya tulis borang saalah, kenapa x rujuk nama jurnal yg saya da bagi? bole je jumpe kan jurnal tuh... xpayah susah2 saya nak hangen dekat library tuh...Ternyata dan terbukti, cari jurnal ikot nama pon bole jumpa... I rest my case.

Begitulah panjang lebar luahan hati mangsa jurnal tersebut. Semoga hidup beliau lebih tenang selepas ini.

Ps: Librarians ramai, tapi sorang je yg bole carikan journal.. Dan dalam 4 orang librarian yang saya tanya, seorang pon xreti guna mesin fotostat di deoan kaunter mereka. Mereka tidak mengambil sebarang insiatif pon untuk belajar menggunakannya.. Masa yang terluang digunakan untuk online facebook nak youtube. Dunia.. Dunia... Siapalah saya untuk persoalkan kerja mereka.. Apalah pangkat saya kan, akak kerek?



2 comments:

Marya Hana said...

esah buat karangan 350 patah perkataan. mentang2 la bakal ckgu~
wakakkakka :D

aina mania said...

prektis make perfect! :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...