Sunday, January 1, 2012

Result exam dan Fenomena yang ditinggalkan.





Akhirnya, result yang dinanti-nantikan keluar juga. 20th Dec haritu kecoh kata nak keluar on that date, habis semua students tertunggu-tunggu. Taaakkk jugak keluar.. Then, few days later, ada yang dah pos kat fb, tulis kat status "Lulus, teruskan pengajian". Ingatkan dah keluar, cek kat link, takde pong! Rupa-rupanya umat2 yang tau tuh sebab lecturer dorang bagitau kelas dia semua lulus. Demm... Days later, ade lagi umat yang post dekat fb "Lulus, walaupun pointer turun skit".. Wahh, tau pointer ni, mesti cek kat website kan? Aku cek la jugak, "Maaf, tiada dalam rekod". Rupa-rupanya, umat tuh call SUP. Dapat la tau teros result dia kan

Hari ini. sekali lagi kecoh, adik-adik junior dah boleh cek result dekat web. Kakak-kakak abang-abang pon cubela cek jugak.. Sekali lagi! Tak dapat! Demm!! Sistem memang agak lembab. So, siang tadi kakak2 abang2 gigit jari jela tengok adik-adik post status kat fb memasing "Alhamdulillah, bla3~"..

Petang tadi aku hantar adik aku balik Uitm dia kat Segamat. Sampai rumah dalam pukul 8. Lepas merehatkan diri, aku on la laptop yang tadi memang tak tutup pon. Page untuk cek result still ade lagi kat one of the tabs. So sesaje jela refresh balik... Pastu keluar la nih ----------->







Whoahhh!! Result da kua beb! Result da kua!! Pastu aku cek fb.. Kengkawan seangkatan banyak da cek result memasing. Alhamdulillah... rata-rata lulus dengan cemerlang. Congratulations friends!

Aku sebenarnya terkilan sikit dengan result aku. Sikit je. Tak banyak pon. Itu pon sebab subjek BI aku. Masuk kali ni dah 2 kali in a row dapat B+. Haddowww... Tapi paper kali ni memang susah pon. Ade jugak la yang aku tinggal blank on the answer sheet. Serious susah dow.. Tapi takpelah. Asalkan tak C! haha. kot tau kat mak aku, mampos! Kalaulah exam english mcm exam mase spm dulu, kan best...Skang ni sume nak tanya pasal theory2 jeh.. Tak best! Mencik!Mencik!

Btw, perasan tak PMGT tuh mcm menipu yang amat sangat? Hahahaha... Terlebih pandai dohh... Addoi, cmne la dorang leh salah kira ni. Harap-harap pointer sem pon jgnla salah kira beb. Kalau salah, biala yg betol tuh, up lagi dari ni.. hahaahah... English tuh kasi A ke kan... suke gak aku.. haha..

Overall, aku berpuas hati dengan results aku. How can i ask for more, when i only put that much effort in my study? Yerlah, slame ni study last minit, dalam kelas tak concentrate mana. Main ABC and Binggo ngan jiran sebelah. So, result yang aku dapat ni setimpal dengan usaha yang telah aku beri. Syukur Alhamdulillah. So Aina, if you want to improve on ur results, improve on ur study first.

Satu fenomena yang aku anggap mengjengkelkan berkaitan results exam. Haaaa.. ni aku nak kongsi ngn korang sume. Tak tau la korang rasa annoying ke tak. Tapi aku sumpah rasa annoying derr... Bayangkan situation nih

A : weh, bape pointer ko doh? mesti gempak kan...
B: 3.5 jek.. cam bese.. haha.
A: ohh... hebak mungg... terbaek dari ladang
B: ko plak brape dohh. mesti terbaek gak..
A: Ade la sikit....hehe
B: bape, cite laaa
A: boleh laa.. cukup makan
B: haa, mesti gile hebat ni kan? (masih tersenyum, padahal hati dah panas sbb tanya berulang-ulang)
A: hehe.. bolehla, lebih kurang macam ko jugak lahh..
B: ....................... (dalam hati tuhan saja yang tahu).

Sumpah aku annoying gile dengan umat-umat macam ni. Tanya result kita, tapi dolak dalih dengan result dia. Kengkonon macam rendah diri la malu nak gitau result. But, it's like budaya tau. Budaya yang aku rasa xpatot ade dalam kalangan kita. Annoying la dow. Sumpah annoying gilerrrrr.... Kalau ko taknak bagitau result ko, lain kali, JANGAN TANYA RESULT ORANG LAIN MACAMMANA!! Dari zaman aku sekolah, sampai la aku masuk IPG. Memang macam ni la budaya nya. Bajet macam modest la kan.. Humble kunun.. Puiii~ Ade aku kesah result ko cukup makan ke, terlebih makan ke, kembong air ke. Aku tanya berapa, bukan suruh ko describe result ko. Damn. Belajar tinggi-tinggi tapi tak paham soklan. Apela susah sangat nak bagitau result. Kalau taknak gitau, jangan tanya result orang lain.

Or, malu dengan result sendiri? Nak malu apa beb. Itu bukti usaha kau. Rezeki kau. Kenapa nak malu dengan rezeki Tuhan da bagi kat kau? Whatever it is, this culture needs to stop here and now. Kadang-kadang ade umat tu dia tak sedar pon dia melontarkan this kind of dialogue to their colleagues. Sebab dah menjadi ikutan kan. Konon sopan santun budaya kita laaa.. Puiii~ I said stop. Ini bukan modest, ini bukan humble, ini bukan malu2. Ini Bolsit. We need to be more straight forward. That's it.

So, adakah korang rasa annoying? atau biasa-biasa jek? Mungkin aku sorang je tak suka budaya ni. Well, now u know, so if, korang berdialog ngn aku, sila jangan berdialog sebegini dengan ku, kerana aku sgt amarah. Dan, kalau ada diantara anda yang terikut-ikut dengan budaya ini, pikir-pikirkan lah apa yang saya luahkan ini. 

2 comments:

ieja said...

Haha..ak penah ad kt tmpt ko..yezza! sgt annoying! lg2 kalo tnya dgn niat nk banding result dia ngn kita..kalo lg tggi boleh pulak senyum dpn2 org yg dy tanya tu..bangga la tuh..riak..Allah tarik rezeki bru taw..urgh!

*btw rezeki tu dtg dlm brbagai2 cara..n kdg2 kita xnmpk sbb kita xsdr..kita sht walafiat pun 1 bentuk rezeki..bkn result je kn3..eh,asal ak membebel kt komen ko ni.. :P

aina mania said...

okeh2 ustazah, sesi ustazah dah tamat setengah jam tadi... ngehehehe...

sy sokong pendapat anda :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...