Saturday, February 9, 2013

Resepi : Grilled Cheese Sandwich

Sejak duduk rumah ni. Jarang sangat masak nye. Bukan pe, dok ngan ibu. Ibu memang jarang makan skang. Diet la kononnye. Breakfast kat skola, pastu balik umah mane makan dah. Takkan aku nak masak untuk diri aku sorang. Soo, membazir masa n tenaga. Aku bukan jenis yang suke melakukan pembaziran bodoh seperti itu. Wah. kasarnya bahasa kau dik non! Haha. Jadinya, dapur memang jarang berasap.
Kalau aku lapar, aku akan makan junkfood. But I know memang tak mengenyangkan. So, aku balun roti juga. Almost everyday la aku makan roti. Roti sapu peanut butter, roti sapu tuna, roti sapu choc spread. Muka pon da macam roti dah. Haha. Satu hari aku dapat idea. tingg!!

Dalam peti ade cheese. mozarella and cheddar. Lebihan aku buat lasagne haritu ( i buat lasagne chuols.. sedap chuols~~) haha. Jom buat grilled cheese sandwich!

Grilled cheese sandwich actually is one of my fave snack. Cumanya jarang2 dapat buat sebab cheese mahal dong nak beli! lagi2 mozarella n cheddar. Tapi klu stakat cheese slice tu bile2 mase bole beli. Cuma xfeel la bile makan nnt. Xde efek2 tarik2 mcm makan pizza tuhh..

So, cmne nak buatnya kawan2? mudah sajaaa... sangat2 mudah.. preparation time only +-10 minutes jeh. Sebab tu aku suka buat. Senang, cepat dan kenyang!

Ok, let's buat grilled cheese sandwich!

Bahan2:

roti 2 keping
cheese - mozarella/cheddar/cheese slice atau nak letak semua sekali pon boleh!
bawang besar dihiris
ground blackpepper
margerin

Cara:
1. panaskan grilling pan (tanpa minyak). kalau xde, guna pan biase pon boleh. yang penting xde minyak. sambil kite sediakan roti, kita panaskan pan. api sederhana besar

2. Sapu margerin pada satu side pada kedua keping roti. terbalikkan

3. Tabur cheese, bawang, blackpepper atas roti. (side yg xde marjerin). Aku suka xtra cheese, extra bawang n extra b.pepper!. Top it off with the other piece of bread.

4. Grill kan! Letak atas pan. time ni compem pan tu da panasss... Each side grill for about 2 mins. boleh tekan2 sikit2... kasi dia compressed.

5. Dah siap! boleh angkat! n ngapp! Sambil gigit tu, ce tarik2... ukurla brape panjang anda bole tarik cheese anda tewww... hewhewhew...







Senang, cepat dan kenyang!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...