Monday, July 25, 2011

Bersalin dalam air? Water Birth?

Redundant title? :P

Anyway, i think we have all heard the news aite, bout Dr. Halina (the astronaut's wife) gave birth to a lovely little princess called Sophea Isabella? This entry is not to talk about the cuteness of the baby, altho she's super damn smoking cute! But! the method that Dr Halina used to gave birth.










Water Birth. 




gamba paling sopan aku jumpe. yg laen sume, topless! sila jgn search google image ye :P







Or in Malay, we call it BERSALIN DALAM AYAQ.




kalau search gak google image, sila taip "bersalin dalam air", not "water birth". The latter, pictures sgt 18SX







Bila dengar je bersalin dalam air (tetibe typing bm plak), mesti ramai orang kita (melayu/malaysia) shake2 their heads mcm nak wat head banging bile dgr lagu rock kan?  Ramai yang pikir it's against the nature to do this coz we are risking the babies' lives. Takut baby lemas lah, kene infections lah, tak selesa lah, merepek la and what not. Banyak betol yang negatifnya. Tapi, pernah tak kita wat research mana asalnya water birth ni and kebaikannya pada baby itu nanti.

Ok, sebenarnya, have heard bout this method before. And adelah pernah nampak dalam beberapa movie English yang guna method ni ni untuk bersalin. Tak ingat plak tajuk cite tu, but twas a funny movie kalau tak silap. Agak huru hara la the scene. Haha. So at that time, i didn't see any good bout this water birth majiggy.



Until now. I did some research and mmg ternyata, water birth mmg banyak kelebihan dari cara bersalin biasa.And tidaklah sehuru hara yang digambarkan dalam movie yang aku tgk tuh... Haha.. Sangat tenang dan relaxing ok! Macam g spa je rase. Padahal nak beranak!

 It's advantages are:

1. Si ibu berada dalam keadaan lebih relax terutama apabila berhadapan dengan kontraksi.
   - keadaan dalam air menyebabkan tubuh badan berasa lebih relax. Tak caye? cube satu hari tu anda tgh stress yang teramat sgt, then rendamkan diri anda dalam bath tub. Sure hilang segala stress tuh

2. Si ibu boleh berada dalam ape juga posisi semasa melahirkan
   - Keselesaan itu perkara paling penting sekali. kolam tu bole tahan la besonye. suami pon bole masok sekali.Haha. Ko nak telentang ke nak meniarap ke sukehati ko. And u can use the sides of the pool for support.

3. Mengurangkan labour pains
-  bile kite relax, our body xpressure kan. kuranglah labour pains.

4. Daya keapungan
- Bila anda dalam air, anda akan berasa lebih ringan. So, anda bebas untuk bergerak dalam pool tu untuk mencari keselesaan. Hence, less pain.

5. Kelahiran yang tenang untuk bayi
- Trauma pertukaran ke dunia baru kurang dirasai oleh bayi yang lahir dalam air. Air suam dalam pool, feels like the water from the womb to the baby. That's why, baby yang lahir cara ni, mereka tenang dan kurang nangis daripada bayi yang lahir cara biasa
- Easy to say, water birth adalah kaedah paling semulajadi untuk melahirkan anak.

6. Si ibu boleh sambut sendiri anak mereka
  - Most ibu2 di luar negara yang guna kaedah ni akan sambut sendiri anak mereka dalam air. Midwife dok tepi je bagi support. Experience yg cam best beb!

7. Mengurangkan risiko koyak
   - air suam dalam pool melembutkan tisu di kawasan perineum (area antara vagina dan anus) membuatkan ia lebih lembut dan stretch supaya kepala bayi dapat keluar. Maknanya, si ibu less likely to undergo episiotomy (yang kene gunting2 tuh!scary!!)


Kepercayaan karut!:

1. Bayi akan lemas
- Nan hado. Baby ni dia ade satu kebolehan yang dipanggil "dive reflex". Dengan menggunakan naluri baby mereka (cam superpower la plak), derang bole tutup saluran pernafasan mereka untuk menghalang mereka daripada bernafas dalam air.
- Usually, pas baby tu kuar dari mak dia, paling lama bayi ditinggalkan dalam air xlebih dari 10 secs.
- Selagi baby tuh tak kua fully dari mak dia, jgn gegatal nak angkat kepala baby tu ke permukaan. Itu yang wat baby tu lemas!





So far kat Malaysia ni, satu hospital ke yang ade method ni. Pantai Hospital Kuala Lumpur. Nampak sangat betapa tak fofularnya method ni (and maybe mahal jugak kot). Tapi kalau kat oversea, siap ade yang wat water birth seniri kat umah. giler kentang! Tak perlukan doc pon. First Malaysia's water baby was born in February 2008 at a weight of 3.64. Menurut si ibu, ini merupakan kelahiran baby mereka yang ke-4 tapi yang pertama dalam air  dan merupakan yang paling tenang dan senang.

source: http://www.waterbirthinfo.com/benefits.html
            http://www.americanpregnancy.org/labornbirth/waterbirth.html
            http://www.asiaone.com/Health/Women%2527s%2BMatters/Story/A1Story20080216-49985.html



Ps: Nak jugakla bersalin dalam air. Harap2 time aku nnt da murah dah. hehe

4 comments:

hadhri said...

dah bole la ko wat kt uma ko nanti..

aina mania said...

hehe.. nak gune swimming pool beli kat mydin tuh :P

Super Ummi said...

macam menarik je bersalin dalam air ni... good info.. ^_^

aina mania said...

mmg menarik. t akak try, pastu share2 info ehh. hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...